Three kangaroos and a dick ;-)

7 april 2017 - Byron Bay, Australië

In mijn vorige verhaaltje schreef ik dat ik in Newcastle was. Inmiddels zijn we alweer een paar weken verder en ben ik iets verder richting het noorden gereisd.

Mijn tijd in Newcastle heb ik als dubbel ervaren. Ik heb hele leuke mensen ontmoet, maar het was niet de plaats waar ik me op mijn gemak voelde. Naast het feit dat het weer niet echt meewerkte ben ik in Newcastle ook geconfronteerd met een kant van het backpacken, die ik nog niet eerder had meegemaakt; de graaicultuur! In het hostel waar ik verbleef waren zoveel backpackers zonder geld. Sommigen hadden letterlijk geen dollar meer om nog een pakje noodles te kunnen kopen. Deze mensen waren dan ook blij met het 'free food' dat andere backpackers achterlieten in het hostel. Vergeten, of gewoon omdat ze het niet mee wilden slepen tijdens het vervolg van hun trip. Er was een jongen die echt leefde van het achtergelaten eten. Echt heel triest; hij at droge wraps, waarvan de verpakking al meer dan een maand open was... je kunt wel raden hoe die wraps eruit zagen; knetterhard en alleen al door ze aan te raken braken ze in 100 stukken... ik was ervan overtuigd dat er behalve de 'multigrains' ook nog iets anders doorheen groeide... brrrr, m'n maag draaide ervan om. Toen hij 's avonds noodles zat te eten zei hij: 'eindelijk een keer een goede maaltijd'! Sure! Verder werd er gewoon 'droge' pasta gegeten, of met een beetje geluk had iemand nog wat pesto achtergelaten. De backpackers begonnen om steeds meer te vragen; een fles water, noodles, pasta, brood, sigaretten... En dat alles met het motto; sharing is caring... Het ergste was nog dat er werd gestolen. Volle tassen met eten verdwenen. Hadden mensen net voor $30 of $40 eten gehaald en de volgende dag was het weg. Triest!

Wat ik zo vreemd vond is dat de meeste backpackers de kans om wat geld te kunnen verdienen aan zich voorbij lieten gaan. Er werden mensen gezocht om in een foodtruck te werken tijdens een concert. We konden $150,- verdienen op een dag. Ik heb heel wat mensen gevraagd, maar niemand wilde. Krijg je als antwoord dat je wel erg wanhopig moet zijn om te gaan werken voor $15,- per uur. Dat kan wel zo zijn, maar als je de hele dag op de bank blijft liggen weet je zeker dat je niks verdient! Ik ben uiteindelijk wel gaan werken in de foodtruck. Het was trouwens gewoon een snackkar, maar omdat er een grote truck voor gebruikt wordt om het ding te vervoeren noemden ze het een foodtruck ;-) Het was een vrij bijzondere ervaring. Hard werken; als we twee seconden de andere kant op keken werd er al iets van gezegd, nauwelijks tijd om te eten of om naar de wc te kunnen, brandblaren op de handen... We werden echt als slaven behandeld. Niet goed, maar de muziek maakte veel goed. En ik vond het leuk om een beetje te dollen met de klanten. Van het geld kon ik toch weer een week leven ;-)

Omdat ik in Newcastle werkte in ruil voor gratis accommodatie had ik eigenlijk twee weken moeten blijven. Ik werd echter met de dag ongelukkiger. Na ruim een week heb ik mijn spullen bij elkaar gepakt. Het bleek geen probleem om eerder te vertrekken omdat er genoeg schoonmakers waren. Ik besloot om een paar dagen te gaan kamperen. Een goed idee, zo bleek achteraf! Het weer was super, de camping naast het strand, een zwembad met spa... Ik heb een paar dagen heerlijk gerelaxt.

Samen met een Duits reisgenootje ben ik verder richting het noorden gereisd. De start was niet zo goed want cycloon Debbie bleek ook wat sporen te hebben nagelaten in New South Wales. Veel regen met wateroverlast tot gevolg. De treinen reden niet! Balen! Terug naar het hostel in Newcastle en uiteindelijk besloten we met een (veel te dure) bus richting Port Macquarie te reizen. Daar kwamen we in de nacht aan. We besloten om  twee nachten te blijven, maar we werden toch een beetje teleurgesteld. Het weer was namelijk nog steeds niet geweldig en er was weinig te zien in het stadje. 's Avonds, toen we aan het koken waren, raakten we aan de praat met een Frans meisje. Zij had een auto en zou de volgende dag ook verder reizen. Ze vroeg of we met haar mee wilden en die kans grepen we met beide handen aan. Tassen gepakt, kampeerspullen paraat; op naar een nieuw avontuur. Eindelijk liet het zonnetje zich ook weer zien. Wat een prachtige dag hebben we gehad; naar de vuurtoren geweest in Port Macquarie met uitzicht op een eindeloos strand, een wandeling gemaakt richting een verlaten strandje in South West Rocks, kippetjes braden op onze eigen gefabriceerde bbq! Super! We sliepen in een nationaal park, waar je alleen een 'fee' betaald voor het onderhoud en dergelijke. Geen douche en water. Back to basic dus.

De volgende dag werden we gewekt door het zonnetje. De kangoeroes huppelden om ons heen. Zo leuk! Verderop was een man de kangoeroes brood aan het voeren. We besloten even een kijkje te nemen. De kangoeroes waren totaal niet verlegen. Het oude mannetje trouwens ook niet... zijn badjas viel open en hij deed er naar mijn idee net iets te lang over om hem weer dicht te knopen. We besloten dat we genoeg 'kangoeroes' hadden gezien haha! Wat hebben we gelachen; 'three kangaroos and a dick'! Nadat we alles weer hadden ingepakt hebben we National Park Dorrigo bezocht. Het was een regenachtig dagje dus we konden niet echt genieten van het uitzicht, maar wel van de watervallen tijdens een mooie wandeling. 's Avonds sliepen we in een hostel vanwege de regen.

In het hostel waar we verbleven konden we gratis kajaks en surfborden huren. De volgende dag zijn we dus met een groepje wezen kajakken. Ik heb ook het stand up paddling uitgeprobeerd. Super leuk! Verder hebben we deze dag weinig bijzonders gedaan. Een beetje gewinkeld en 's avonds weer op zoek naar een camping. Omdat het uur ook hier inmiddels is verzet (wintertijd ;-)) is het al vroeg donker. Snel onze kampeerplek 'inrichten', kangoeroe steak op de bbq en wederom genieten.

Tijdens dag 4 van ons tripje werd goed zichtbaar wat al het noodweer hier heeft aangericht. Wat een rivier had moeten zijn was veranderd in een groot meer... Huizen onder water.... We hadden geluk want de weg was net weer vrijgegeven. De dagen daarvoor had alles blank gestaan. Uiteindelijk zijn we in één keer richting Byron Bay gereden. Het was nog maar een paar uurtjes vanaf Grafton. We hebben nog wel een kijkje genomen in Yamba, maar helaas was het erg bewolkt en regenachtig. We waren dus snel weer vertrokken uit dit plaatsje. Inmiddels werd het ook een beetje frustrerend dat we moeilijk konden communiceren met elkaar. Ik realiseerde me dat mijn Engels zo slecht nog niet is ;-) Het was dan ook goed dat ons avontuur voorbij was, eenmaal aangekomen in Byron Bay. Ik had weer even ruimte voor mezelf nodig én had behoefte aan Engels sprekende mensen om me heen ;-)

Inmiddels ben ik druk aan het solliciteren want helaas heb ik nog steeds geen werk gevonden. Morgen heb ik een 'trial' in een hotel, dus fingers crossed!

1. Hester:
    7 april 2017
    Jeetje, wat een avonturen! Met minder leuke, maar zo te lezen ook superleuke kanten. Geniet er maar lekker van!
  2. Marleen:
    7 april 2017
    Ha ha geweldige titel.. het maakte me nieuwsgierig net als een goed boek...
    Ik vind nog steeds knap van je hoe je het daar uit houd... alleen..
    Ik weet nog dat je ooit alleen op vakantie ging ..gewoon lekker doen wat je wil en wanneer je wil.. dat leek me nog wel eens wat ..maar de enge verhalen van kamperen back to basic en de man met " dick" lijkt me niks .. al maken de foto's veel goed... pad goed op jezelf

Danae wil graag een kangoeroe foto .. en Zoë vraagt of het daar leuk is...
  3. Christel:
    7 april 2017
    Klopt Hester en Marleen; leuke en minder leuke kanten. Maar uiteindelijk blijft het leuke altijd hangen :-) En back to basic is trouwens niet eens zo erg hoor haha. Super gave ervaring! Leuk trouwens dat jullie als trouwe lezers altijd even een reactie plaatsen! Jammer dat er geen functie is om jullie reactie persoonlijk te beantwoorden, zoals op Facebook! Ik doe het dus maar even zo ;-) En Marleen, ik zal je een foto sturen haha... En zeg maar tegen Zoë dat het hier super leuk is :-)
  4. Marion:
    7 april 2017
    Wauw christel! Ook de kids hier genieten van je avonturen. Devin vindt jouw super stoer! Hopelijk vindt je snel werk, dan gaan we hier verder met ons 'saaie' leven . Geniet ervan meid!
  5. Desiree:
    7 april 2017
    Wat een avonturen cris. Geniet er maar goed van. Petje af voor jou. Hoe lang blijf je daar eigenlijk?
  6. Klarinda:
    7 april 2017
    Tja het zal wel niet elke dag lache gieren brullen zijn daar maar het is wel een groot avontuur volgens mij en dat is net wat voor jou!!
    Gr uit mooi elim p.s waar blijven de verhalen over de cowboys
  7. Diny Nienhuis:
    7 april 2017
    Een Australische potloodventer ha ha..zolang het mooie blijft, ben je het rottige zo weer vergeten, pas goed op jezelf XXX
  8. éB:
    7 april 2017
    Back to basic en barbecueën dat is toch helemaal jou ding dat moet voor jou geen probleem zijn maar het blijft een avontuur, maar je moet maar zo denken na regen komt zonneschijn.
  9. Marleen:
    Done!
  10. RK:
    8 april 2017
    Wat weer een super mooi verhaar Christel!
    Dat kippetje braden op een zelfgemaakte bbq is volgens mij het idee van jou ;-)
    Ben weer benieuwd naar je volgende verhaal! Veel plezier en hopelijk vind je snel een baan
  11. Diny Nienhuis:
    9 april 2017
    Hoi Crissie, een super verhaal, mooie belevenissen, prachtige foto's,en kangoeroes kijken ...MAN...Je hebt het wel naar je zin, als ik het zo lees.Wat is je volgende plan?
    Groetjes je grijze vriendje
  12. Christel:
    9 april 2017
    Wederom bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik kom er niet altijd aan toe om iedereen even een appje of iets dergelijks te sturen. Ik heb hier een super gave tijd, maar ook hier word ik soms geleefd. Werk zoeken, een kamer zien te vinden, of gewoon drukke dagen volgepland met leuke dingen. Daarom is het zo leuk om te zien dat het 'thuisfront' mij blijft volgen en even een leuke reactie plaatst. Ik kijk er iedere keer weer naar uit!

Grappig Marion, dat Devin het super stoer vindt :-)

Desiree, mijn visum is tot november geldig. Maar het is vooral een kwestie van hoe lang mijn portemonnee het nog leuk vindt ;-)

Vond je mijn 'dick verhaal' nog niet cowboy-achtig genoeg Klarinda?? :-p

De zelfgemaakte bbq was eigenlijk gewoon een must bro... Anders hadden we geen warm eten, op een paar gekookte maïskolven na dan ;-) Maar het was zeker mijn ding pa. Heb er echt van genoten!

Henk, mijn plan is om hier een poosje te blijven. Baantje inmiddels in de the pocket. Nu op zoek naar een dak boven m'n hoofd want alles is hier volgeboekt met Pasen. Ook dat zal wel weer goedkomen :-)
  13. Zwaantje Brokelnan:
    9 april 2017
    Geweldig wat weer een mooi verhaal,super spannend wat jij daar allemaal beleefd.
    Geniet ervan Christel.
    Kijk nu al uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes uit Slagharen.
  14. Jan. rijkeboer:
    10 april 2017
    christel het was weer een mooi verhaal,en hoop dat je daar nog heel veel gaat genieten. gr van ons
  15. Fred en Henny Logtenberg:
    12 april 2017
    Hallo Christel, een tijdje heb je niet wat van ons gehoord, ook al vanwege dat het leven ook hier soms best druk is. Maar vanmiddag er voor uitgetrokken om weer bij te zijn bij al je belevenissen en avonturen. Van genoten. Met die cycloon Debbie vaak aan jou gedacht. Nou een goed plan om in de foodtruck wat bij te verdienen en zo je zelf goed weten te redden. Knap allemaal van je hoor. Mooie paasdagen gewenst.
    Hoe is nou het weer?
    Christel veel groetjes van ons. Fred en Henny
  16. Christel:
    13 april 2017
    Zwaantje, Jan en Annie, Fred en Henny; jullie ook bedankt voor de reacties. Leuk om te lezen dat ook jullie mij blijven volgen.

Het weer hier in Byron Bay is nu nog lekker; rond de 25 graden. Als het kouder wordt reis ik weer verder naar het noorden ;-)